U ovom ću se članku pozabaviti temom razvoja karijere pojedinca u kontekstu upotrebe e-learning tehnologija. Zanima li Vas kako pomoću e-learninga možete napraviti sljedeći iskorak u razvoju karijere, čitajte dalje.

Istraživanje LinkedIna iz 2021. godine pokazalo je da je 59% profesionalaca koji su sudjelovali u e-learning edukacijama unaprijedilo svoje karijere, bilo kroz promociju, povišicu ili promjenu posla.

Uspoređujemo li dostupnost digitalnih sadržaja za učenje u današnjem svijetu i u svijetu prije 20-30 ili više godina, uočit ćemo ogromne razlike. Sadržaji su dostupniji nego ikada. Mnogi su sadržaji, poput onih na platformama YouTube, Coursera, Vimeo i edX, čak i besplatni. Kao i u drugim domenama ljudskog djelovanja, nekome treba više, a nekom manje vremena da savlada neku temu. Ne ovisi to samo o predznanju, nego i o čitavom nizu drugih čimbenika.

Uzmimo za primjer način učenja koji najbolje odgovara pojedincu. Većina ljudi najbolje uči iz vizualnih medija kao što su slika i video. Takve osobe zovemo vizualnim tipom učenika. Neki ljudi najbolje uče iz zvukovnih materijala – auditivni tipovi, neki kroz vježbe, eksperimente, pokuse i simulacije – kinestetički, itd… U svima nama je ponešto od svakog tipa učenika, ali je jedan od njih obično naglašeniji od drugih. Drugim riječima, većina nas može učiti iz različitih medija, ali nam neki bolje odgovaraju nego drugi.

Drugi primjer je učenje iz sadržaja na stranom jeziku. Što bolje poznajemo strani jezik, lakše će nam biti učiti iz sadržaja izrađenog na stranom jeziku. Međutim, koliko god dobro poznavali strani jezik, čak i uz poznavanje stranog jezika na razinama C1 i C2 (prema uobičajenoj CEFR klasifikaciji), značajan dio koncentracije i mentalnih kapaciteta svjesno ili nesvjesno nam odlazi na prevođenje koje naš mozak odrađuje u pozadini za vrijeme učenja.

Treći čimbenik je izbor sadržaja i izvora materijala iz kojih učimo. Osoba koja ima priliku učiti iz strukturiranih materijala, metodički dobro pripremljenih, sadržaja visoke kognitivne vrijednosti, u pravilu će učiti neusporedivo brže nego osoba koja koristi nestrukturiran sadržaj, nejasnog smjera vođenja, neoptimalnog trajanja i slično.

Nakon što završimo s formalnim obrazovanjem, neizbježna utrka za znanjem tijekom cjeloživotnog učenja svodi se na to koliko pojedinac može naučiti u jedinici vremena – satu, danu, mjesecu, godini… Uvijek sam se divio „lumenima“ koji jednom pročitaju knjigu kompleksne materije i gotovo sve zapamte i razumiju. Naravno, takvih je superjunaka vrlo malo, a mi, obični smrtnici, dostižemo ih, a ponekad i prestižemo, pametnim odabirom načina, vremena, okruženja i ostalih parametara koji utječu na učenje.

Pa kako nam to, konkretno, e-learning može u tome pomoći i, što je još važnije, kako konkretno može pomoći našoj vlastitoj karijeri? Probajte se prisjetiti posljednjih nekoliko oglasa za posao koje ste pročitali. Nevažno je pri tome jeste li zaista tražili posao ili ste čitali oglase iz nekih sasvim drugih razloga. Što se najčešće traži od kandidata? Vjerujem da ste većina vas odmah pomislili na komunikacijske vještineznanje rada na računalutimski raddobro upravljanje vremenomvještine rješavanja problemaprodajne vještine i slično, a u novije vrijeme tu su i vještine korištenja umjetne inteligencije. Probajte se sada prisjetiti kako su tekli neki od Vaših razgovora za posao? Na koji način ste pokušali dokazati potencijalnom poslodavcu da baš Vi imate sve te vještine razvijene bolje nego drugi kandidati? Imate li zaista sva ta znanja i vještine ili ste samo uvjereni da ih imate? Dao sam Vam puno pitanja za razmišljanje pa je vrijeme da se fokusiramo i na neke konkretne odgovore.

E-learning edukacije, za razliku od klasične učioničke edukacije, stavljaju Vas, kao učenika, na centralno mjesto edukacijskog procesa. Što to konkretno znači? Vi ćete odrediti kada ćete učiti, koliko dugo ćete učiti, kada ćete uzeti pauzu, kada Vam nije dan za učenje pa ćete možda taj da preskočiti, koliko puta ćete ponoviti neku lekciju i koliko ćete se na njoj zadržati. Sastoji li se sadržaj od više različitih multimedijskih oblika sadržaja, sami ćete odlučiti hoćete li se više fokusirati na tekst, sliku, video, zvuk ili vježbe. To Vam omogućuje da u jednakoj količini vremena usvojite veću količinu znanja i vještina.

Drugi važan princip e-learninga je dostupnost. Najčešće je lakše osobama koji žive u velikim gradovima i edukacijske institucije su im blizu. Ne zaboravimo osobe s otežanim ili čak onemogućenim kretanjem koji se nalaze u sličnoj situaciji kao i osobe koje žive u manjim mjestima, udaljeni od velikih edukacijskih institucija. Uzmimo u obzir prometnu gužvu i vrijeme koje nam je potrebno da dođemo do učionice pa makar morali „samo“ prijeći s jednog kraja grada na drugi. E-learning je dostupan s bilo koje lokacije na kojoj imate na raspolaganju računalo s pristupom Internetu ili barem jedan od današnjih „pametnih“ mobilnih telefona (gotovo svaki je takav).

Praćenje rezultata edukacijskog procesa sljedeći je koncept koji se donekle razlikuje u e-elearningu u odnosu na klasičnu učioničku edukaciju. E-learning sustavi najčešće imaju mogućnost praćenja koje ste lekcije završili, pamte gdje ste stali pa čak i koliko ste vremena uložili u učenje.

Većina pružatelja usluga e-learning edukacija omogućava Vam da odmah po završetku lekcija dobijete potvrdu na kojoj će jasno pisati Vaše ime i prezime, naziv edukacije, gdje ste ju i kada uspješno završili. U novije vrijeme neke od takvih potvrda sadrže čak i popularni barkod kojeg svatko može skenirati kamerom mobilnog telefona i uvjeriti se u valjanost potvrde.

Ako sada shvatimo da osnove praktično bilo koje od ranije spomenutih općenitih vještina možete savladati u svega nekoliko sati fokusiranog učenja iz kvalitetno strukturiranih sadržaja, da odmah potom možete preuzeti potvrdu i pokazati ju u sljedećoj prilici za promaknuće ili novo radno mjesto, polako nam se počinje kristalizirati slika o tome kako nam e-learning može pomoći u razvoju karijere.

Na razgovoru sa svojim voditeljem ili budućim poslodavcem lako možete pokazati svoje certifikate o završenim edukacijama. Ako ta osoba poželi s Vama popričati o konkretnom području i malo provjeriti Vaše znanja, bit ćete spremni jer ste gradivo zaista i savladali.

Imate li svoj profil na društvenim mrežama, naročito mrežama poslovnog tipa kao što je LinkedIn? Što će se dogoditi ako svoja znanja i vještine navedete u svom profilu? Što ako objavite da ste savladali ili usavršili neku novu vještinu i uz objavu zakačite certifikat koji ste zaslužili uspješnim završetkom edukacije?

Prema istraživanju Udemyja iz 2020. godine, zaposlenici koji redovno koriste e-learning platforme uglavnom imaju veću angažiranost i veće zadovoljstvo poslom. To dovodi do boljeg radnog učinka i bržeg profesionalnog razvoja.

Naravno, ne zavaravajmo se, e-learning nije idealan oblik edukacije. Većina svjetskih stručnjaka se slaže da je idealna kombinacija e-learning edukacije i drugih oblika učenja kao što su iskustveno učenje, učenje u klasičnoj učionici i slično. Unatoč dostupnosti kompleksnih tehnologija poput virtualne stvarnosti, neke vještine je i dalje gotovo nemoguće savladati isključivo putem e-learninga. Možete li naučiti plesati balet putem e-learninga? Teško. Može li Vam e-learning značajno pomoći da se dobro pripremite za praktične satove baleta koji slijede u baletnoj dvorani, da efikasnije provedete vrijeme s učiteljem baleta i na taj način skratite ukupno vrijeme učenja? Svakako! Međutim, neka znanjima i vještine, kao što su ranije nabrojane komunikacijske vještineznanje rada na računalutimski raddobro upravljanje vremenomvještine rješavanja problemaprodajne vještinevještine korištenja umjetne inteligencije i slično, možemo vrlo brzo, kvalitetno i uspješno usvojiti upravo putem e-learninga.

Povezane novosti