U ovom ću članku pokušati u što kraćim crtama opisati kakvi su sve resursi i kapaciteti potrebni za različite e-learning projekte – od onih najmanjih do onih najvećih.

Krenimo prvo od najmanjih projekata u kojima već postoji ranije osiguran sustav za e-učenje, a potrebno je u kratkom vremenu proizvesti malu količinu jednostavnog, tehnički nezahtjevnog edukativnog sadržaja. Recimo da smo od naručitelja tj. od njegovog stručnjaka za predmetno područje dobili materijal u sirovom obliku – tekst u Wordu, PPT prezentaciju ili slično. Recimo i da je taj materijal metodički dobro pripremljen korištenjem znanstvenih teorija učenja i da je primijenjena neka od priznatih metodologija. U materijal je već ugrađena multimedija u zadovoljavajućem obliku pa niti oko toga ne moramo previše brinuti. Praktično su jedini zahtjevi prebacivanje ovog donekle sirovog sadržaja u neki oblik pogodan za e-učenje putem Interneta, postavljanje na sustav za e-učenje i omogućavanje korisnicima da pristupe sadržaju. Uz uvjet da imate stručnjaka koji ima potrebna znanja za sve tražene korake, potrebne su vam najmanje dvije osobe – jedna koja će posao odraditi i druga koja će provjeriti kvalitetu i ukazati na eventualne pogreške. U suprotnom riskiramo da do korisnika dođe materijal koji u sebi ima pogrešaka ili npr.  zbog pogrešnih postavki na sustavu ne bilježi rezultate kako treba. Baš kao i u razvoju softvera, što e-learning sadržaj praktično i jest, developer će teško uočiti baš sve vlastite pogreške i propuste. Trebat će vam svakako i odgovarajući softver kao što je Captivate, iSpring, Articulate ili Composica, ovisno o vrsti ulaznog materijala i očekivanom obliku sadržaja kojeg je potrebno izraditi. Naravno, ovo je vrlo trivijalizirani primjer u kojem nismo spomenuli biznis developera, stručnjaka za marketing, prodavača i računovođu bez kojih se posao ne bi vjerojatno niti dogodio niti realizirao. U najmanjim e-learning tvrtkama sve ove uloge često obavlja jedna osoba – ista ona koja razvija sadržaj, no to često znači da će proces razvoja sadržaja ići nešto sporije ili u nešto manjoj kvaliteti jer već za vrijeme razvoja jednog sadržaja valja dogovoriti sljedeći projekt.

Sada zamislimo situaciju u kojoj se od e-learning kompanije zahtjeva znatno složeniji posao. Recimo da je potrebno metodički obraditi materijale te osmisliti i razviti interakcije i multimediju. Iako će e-seminar kojeg treba izraditi možda i biti malog opsega, ovakav projekt zahtijeva značajno više stručnjaka, osim ako u kompaniji ne radi „svemirac“ koji zna sve. Takav „svemirac“ istovremeno je izvrstan metodičar koji jako dobro poznaje znanost učenja i poučavanja, fantastičan multimedijaš koji jako dobro crta, ilustrira, animira, govori, glumi, snima i producira audio i video, snalazi se i u izradi interaktivnih materijala,  povremeno pomalo i programira i još je k tome toliko brz i efikasan da praktično istovremeno može odraditi sve paralelne aktivnosti kako bi sadržaj bio isporučen u najkraćem mogućem roku. Dobar softver i velika baza postojeće multimedije, naravno, pomažu i također su vrlo važni resursi. Međutim, ako izrađujete sadržaj za neku specifičnu temu kao što su npr. onboarding ili poznavanje nekog proizvoda, dobre su šanse da će vam trebati i filmski ili barem foto studio s pripadajućom profesionalnom opremom. I studio i opremu možete i unajmiti, ali to je sve samo ne jeftino pa treba ukalkulirati i taj trošak u projektni budžet.

Za projekte većeg opsega u 99% slučajeva male e-learning kompanije ne mogu niti aplicirati. Posao neće moći niti započeti bez dokazivanja adekvatnih referenci. U Algebri smo provodili i sudjelovali u desecima takvih, milijunskih e-learning projekata i mogu reći samo da su takvi projekti sve samo ne jednostavni. Pripreme počinju još u trenutku prve informacije da bi se projekt mogao dogoditi nekad u budućnosti. Najčešće je to trenutak objave javnog savjetovanja ili početak istraživanja tržišta od strane naručitelja. Polako se odmah počne formirati tim čak iako znamo da je u ravnopravnom tržišnom natjecanju dobivanje projekta uvijek neizvjesno. Takav rizik ulaganja značajnog vremena prije početka projekta može prilično koštati pa e-learning kompanija treba imati za tu svrhu rezervirana sredstva. U ovakvim projektima potreban je ozbiljan projektni menadžment te značajni ljudski, softverski i hardverski resursi. Uzet ću za primjer jedan od prvih takvih projekata u nizu kojeg smo proveli prije 10-ak godina. Zahtjevi su bili pomalo zastrašujući: visokokvalitetan, metodički i sadržajno besprijekoran, visoko interaktivan sadržaj bogat multimedijom koji treba funkcionirati jednako dobro na uređajima svih vrsta i veličina – od sićušnih pametnih telefona do ogromne pametne ploče. Također je zahtjev bio da sadržaj bude inkluzivan, visoko pristupačan i jako dobro testiran jer posao može na naplatu tek nakon nekoliko razina sadržajne, tehničke, inkluzivne recenzije i recenzije pristupačnosti. Naš je zadatak bio osigurati sve stručnjake osim neovisnih recenzenata, a ulazni materijal je bio samo popis tema koje treba obraditi te njihovo ekvivalentno trajanje u satima klasičnog treninga. Očekivana ukupna količina je bila ekvivalent 800 sati klasičnog učioničkog treninga, a rok isporuke samo godinu dana. Čak je bila specificirana i količina pojedinih vrsta multimedijskih elemenata te njihovo trajanje. Osim internih stručnjaka, kao što je u ovakvim projektima uobičajeno, angažirali smo i mnoge eksperte iz naše široke mreže stručnjaka različitih profila – od stručnjaka za predmetna područja, preko metodičara do multimedijaša. U najvišem stupnju projekta, naš projektni tim je brojio preko 100 stručnjaka. Pomogao je i specijalizirani softver koji smo u suradnji s partnerom razvili upravo u svrhu provedbe sličnih projekata, ali i vlastiti filmski studio i profesionalna oprema za snimanje. Nije bilo lako, ali je projekt proveden u roku, u kvaliteti čak nešto većoj od očekivane. Iskustvo provedbe ovakvih projekata je praktički neprocjenjivo i jednostavno nezamjenjivo. Nekoliko godina kasnije, proveli smo na desetke sličnih projekata paralelno. Neki od Algebrinih e-learning projekata navedeni su na stranici https://www.algebra.hr/elearning/reference/ (iako ga, iskreno, ne ažuriramo dovoljno često), a primjere projektnih sadržaja možete vidjeti na adresi https://elearning.algebra.hr/course/index.php?categoryid=3 (uz prijavu klikom na gumb Prijavi se kao gost).

Zoran Jančić, dipl.ing., ACE, MEC
Rukovoditelj e-learning odjela
Konzultant za e-learning tehnologije
Algebra grupa

Povezane novosti